Staatssecretaris bezoekt nieuwe circulaire winkel TOMO
Op 12 juni bezocht staatssecretaris Vivianne Heijnen (IenW) warenhuis TOMO in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. Ook voerde zij korte gesprekken met 3 Nederlandse ontwerpers over hun werkwijze en producten die bij TOMO verkrijgbaar zijn.
Duurzame lifestyle- en modeproducten
Bij TOMO kun je terecht voor duurzame producten voor in huis en voor mode. Het gaat om nieuwe producten die op een duurzame manier zijn geproduceerd, of om vintage tweedehands kleding of producten.
TOMO is ontstaan nadat de zoektocht van de oprichtster naar duurzame producten op het gebied van fashion en lifestyle op niets uitliep. Daarom besloot ze het zelf te verkopen.
Plek waar circulaire ondernemers samenwerken
Behalve de verkoop van duurzame producten is TOMO ook een plek waar veel circulaire ondernemers met elkaar samenwerken en hun ideeën en ervaringen delen.
In gesprek met ondernemers
Na een rondleiding door het warenhuis had Heijnen gesprekken met 3 ondernemers over het ontwerp van hun producten, hun aanpak en motivatie om circulair te ondernemen.
Het bedrijf Kuyichi biedt duurzaamheid en transparantie bij de productie van denim. Via di Gioia gebruikt voor een langere levensduur van zwemkleding materialen die gecertificeerd, gerecycled of biologische afbreekbaar zijn. En Signify print lampen van gerecyclede materialen zoals visnetten of oude CD’s.
Enthousiast blikt Heijnen terug op haar bezoek aan TOMO: “Hier wordt van duurzame retail het nieuwe normaal gemaakt.”